Șoseaua Colentina nr. 60A, Etj. 1, Sector 2, București
0761647490
office@meviexpertaccounting.ro

Principalele modificări aduse Codului Fiscal

Principalele modificări aduse Codului Fiscal

Noile modificari aduse Codului Fiscal

Ordonanta numarul 716 din 15 iulie 2022

Dupa cum bine stiti a existat o discutie asupra unui controversat proiect pentru modificarea Codului Fiscal.

Prevederile acestui proiect au intrat in vigoare prin Ordonanta numarul 716 din 15 iulie 2022.

Mai jos, detaliez principalele schimbari, care vor impacta activitatea dumneavoastra, atat ca persoane juridice cat si ca persoane fizice, in textul Ordonantei atasate in pdf la acest email regasindu-se mai multe modificari aduse Codului Fiscal.

Concluzia este majorarea tuturor taxelor, eliminarea deducerilor existente, reducerea plafonului pentru angajatii din domeniul constructiilor, cele mai afectate fiind microintreprinderile….

ORDONANȚĂ pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative și alte măsuri financiar-fiscale  nr. 176/15.07.2022

Principalele modificări:

1.  3. La articolul 43, alineatele (2)—(5) se modifică și vor avea următorul cuprins: „(2) Impozitul pe dividende se stabilește prin aplicarea unei cote de impozit de 8% asupra dividendului brut plătit unei persoane juridice române. Impozitul pe dividende se declară și se plătește la bugetul de stat, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care se plătește dividendul. – Fata de 5% cat era pana in prezent – SE APLICA DIVIDENDELOR DISTRIBUITE DUPA 1 IANUARIE 2023.

2. PLAFONUL PENTRU A FI INCADRAT CA MICROINTREPRINDERE –  „c) a realizat venituri care nu au depășit echivalentul în lei a 500.000 euro. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro este cel valabil la închiderea exercițiului financiar în care s-au înregistrat veniturile;” – Fata de 1.000.000 EURO cat era in prezent. – SE APLICA CA LA 31.12.2022

3. Se introduce o noua conditie pentru microintreprinderi :  h) are asociați/acționari care dețin peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cel mult trei persoane juridice române care se încadrează să aplice sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, incluzând și persoana care verifică îndeplinirea condițiilor prevăzute de prezentul articol.”

  La articolul 47, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins: „(4) În aplicarea prevederilor alin. (1) lit. h), în cazul în care oricare dintre asociații/acționarii persoanei juridice române deține peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la mai mult de trei persoane juridice române care se încadrează să aplice sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor și nu au codurile CAEN prevăzute la alin. (2), aceștia trebuie să stabilească cele trei persoane juridice române care aplică prevederile prezentului titlu, pentru restul persoanelor juridice urmând să fie aplicabile prevederile titlului II.” (platitor impozit pe profit)

  g) are cel puțin un salariat, cu excepția situației prevăzute la art. 48 alin. (3) (societate nou infiintata) ;

ATENTIE!!!!! – DACA MICROINTREPRINDEREA NU ARE CEL PUTIN UN SALARIAT DEVINE PLATITOARE DE IMPOZIT PE PROFIT  

4.  Articolul 52 se modifică și va avea următorul cuprins: „Reguli de ieșire din sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor în cursul anului Art. 52. — (1) Dacă în cursul unui an fiscal o microîntreprindere realizează venituri mai mari de 500.000 euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanță și/sau management în veniturile totale este de peste 20% inclusiv, aceasta datorează impozit pe profit începând cu trimestrul în care s-a depășit oricare dintre aceste limite, fără posibilitatea de a mai opta pentru perioada următoare să aplice prevederile prezentului titlu.

Odata ce se trece de la micro la impozit pe profit, nu se mai poate reveni la micro indiferent de CA din urmatorii ani.

5.  La articolul 60 punctul 5, literele b) și c) se modifică și vor avea următorul cuprins: …………………………………………………………………………………… c) veniturile brute lunare din salarii și asimilate salariilor prevăzute la art. 76 alin. (1)—(3), realizate de persoanele fizice pentru care se aplică scutirea sunt calculate la un salariu brut de încadrare pentru 8 ore de muncă/zi de minimum 3.000 lei lunar. Scutirea se aplică pentru sumele din venitul brut lunar de până la 10.000 lei inclusiv, obținut din salarii și asimilate salariilor prevăzute la art. 76 alin. (1)—(3), realizate de persoanele fizice. Partea din venitul brut lunar ce depășește 10.000 lei nu beneficiază de facilități fiscale;”.

PLAFON SALARII CONSTRUCTII PENTRU APLICAREA FACILITATILOR : 10.000 LEI FATA DE 30.000 LEI CAT ERA PANA IN PREZENT. – INCEPAND CU VENITURILE AFERENTE LUNII AUGUST 2022

6. 43. La articolul 84, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins: „(3) În cazul veniturilor din cedarea folosinței bunurilor, altele decât veniturile din arendă și din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, venitul brut reprezintă venitul impozabil.” – ESTE ELIMINATA COTA FORFETARA DE 40%

7.  44. La articolul 97 alineatul (7), prima teză se modifică și va avea următorul cuprins: „(7) Veniturile sub formă de dividende, inclusiv câștigul obținut ca urmare a deținerii de titluri de participare definite de legislația în materie la organisme de plasament colectiv se impozitează cu o cotă de 8% din suma acestora, impozitul fiind final. (…)” – FATA DE 5% CAT ESTE IN PREZENT

8.  46. La articolul 111, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: „(1) La transferul dreptului de proprietate și al dezmembrămintelor acestuia, prin acte juridice între vii asupra construcțiilor de orice fel și a terenurilor aferente acestora, precum și asupra terenurilor de orice fel fără construcții, contribuabilii datorează un impozit care se calculează la valoarea tranzacției prin aplicarea următoarelor cote: a) 3% pentru construcțiile de orice fel și terenurile aferente acestora, precum și asupra terenurilor de orice fel fără construcții, deținute o perioadă de până la 3 ani inclusiv; b) 1% pentru imobilele descrise la lit. a), deținute o perioadă mai mare de 3 ani.” 

A FOST ELIMINATA DEDUCEREA DE 450.000 LEI

9..  Articolul 170 se modifică și va avea următorul cuprins: „Baza de calcul al contribuției de asigurări sociale de sănătate datorate de persoanele fizice care realizează veniturile prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. b)—h) Art. 170. — (1) Persoanele fizice care realizează veniturile prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. b)—h), din una sau mai multe surse și/sau categorii de venituri, datorează contribuția de asigurări sociale de sănătate la o bază de calcul stabilită potrivit alin. (4), dacă estimează pentru anul curent venituri a căror valoare cumulată este cel puțin egală cu 6 salarii minime brute pe țară, în vigoare la termenul de depunere a declarației prevăzute la art. 120

PANA IN PREZENT BAZA DE CALCUL A FOST DE 12 SALARII MINIME BRUTE

10. Articolul 457 se modifică și va avea următorul cuprins: „Calculul impozitului/taxei pe clădirile rezidențiale Art. 457. — (1) Pentru clădirile rezidențiale și clădirile-anexă aferente, impozitul/taxa pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de minimum 0,1% asupra valorii clădirii. Cota impozitului/taxei pe clădiri se stabilește prin hotărâre a consiliului local. La nivelul municipiului București, această atribuție revine Consiliului General al Municipiului București -0,08%-0,2% IN PREZENT

11.  Articolul 458 se modifică și va avea următorul cuprins: „Calculul impozitului/taxei pe clădirile nerezidențiale Art. 458. — (1) Pentru clădirile nerezidențiale și clădirile anexă aferente, impozitul/taxa pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de minimum 0,5% asupra valorii clădirii. Cota impozitului/taxei pe clădiri se stabilește prin hotărâre a consiliului local. La nivelul municipiului București, această atribuție revine Consiliului General al Municipiului București -0,2-1,3% IN PREZENT12. 

Printre principalele modificări aduse Codului Fiscal este și

Impozitarea contractelor cu timp parțial de muncă

In cazul in care aveti un angajat cu timp partial de munca, care nu are in luna respectiva contracte care sa cumuleze o norma intreaga, CAS se datoreaza la nivelul salariului minim brut pe tara!!!!

SE APLICA INCEPAND CU VENITURILE AFERENTE LUNII AUGUST 2022

La articolul 146, după alineatul (55) se introduc patru noi alineate, alin. (56)—(59), cu următorul cuprins: „(56) Contribuția de asigurări sociale datorată de către persoanele fizice care obțin venituri din salarii sau asimilate salariilor, în baza unui contract individual de muncă cu normă întreagă sau cu timp parțial, calculată potrivit alin. (5), nu poate fi mai mică decât nivelul contribuției de asigurări sociale calculate prin aplicarea cotei prevăzute la art. 138 lit. a), art. 1381 alin. (1) și (2), art. 1382 alin. (1) sau art. 1383 alin. (1), după caz, asupra salariului de bază minim brut pe țară în vigoare în luna pentru care se datorează contribuția de asigurări sociale, corespunzător numărului zilelor lucrătoare din lună în care contractul a fost activ.

  (57) Prevederile alin. (56) nu se aplică în cazul persoanelor fizice aflate în una dintre următoarele situații: a) sunt elevi sau studenți, cu vârsta până la 26 de ani, aflați într-o formă de școlarizare; b) sunt ucenici, potrivit legii, în vârstă de până la 18 ani; c) sunt persoane cu dizabilități sau alte categorii de persoane cărora prin lege li se recunoaște posibilitatea de a lucra mai puțin de 8 ore pe zi; d) au calitatea de pensionari pentru limită de vârstă în sistemul public de pensii, cu excepția pensionarilor pentru limită de vârstă care beneficiază de pensii de serviciu în baza unor legi/statute speciale, precum și a celor care cumulează pensia pentru limită de vârstă din sistemul public de pensii cu pensia stabilită în unul dintre sistemele de pensii neintegrate sistemului public de pensii; e) realizează în cursul aceleiași luni venituri din salarii sau asimilate salariilor în baza a două sau mai multe contracte individuale de muncă, iar baza lunară de calcul cumulată aferentă acestora este cel puțin egală cu salariul de bază minim brut pe țară. (58) În aplicarea prevederilor alin. (57), angajatorul solicită documente justificative persoanelor fizice aflate în situațiile prevăzute la alin. (57) lit. a), c) și d), iar în cazul situației prevăzute la alin. (57) lit. e), procedura de aplicare se stabilește prin ordin al ministrului finanțelor. (59) În cazul în care contribuția de asigurări sociale calculată potrivit alin. (5) este mai mică decât contribuția de asigurări sociale stabilită potrivit alin. (56), diferența se suportă de către angajator/plătitorul de venit în numele angajatului/beneficiarului de venit.”  

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *